Årets mest ventede spil: Plantetilgroede storbylandskaber og post-pandemisk transport-tørke i The Last of Us Part II

TheLastofUspartII_screenshot (2)

Det stærkeste brændstof, der er tilbage i The Last of Us Part II, er hævn.

Hvis den globale trafiknedlukning tændte drømme i dig om tomme byer med højhuse indsvøbt i klatreplanter og vilde dyr i gaderne, kan du da liiiiiige tage en digital rejse ind i computerspillet “The Last of Us Part II”, som udkom i går.

Det er masser af plantetilgroede storbylandskaber og post-pandemisk transport-tørke og altså rig mulighed for at udforske sine postapokalyptiske fantasier i 3D. Jeg formoder dog, at de fleste hurtigt vil begynde at længes tilbage mod civilisationen og bedre transportmidler end træ-joller, heste og gå-ben. Det er barske løjer.

“The Last of Us Part II” er et af årets absolut mest ventede spil; mørkt og brutalt – og på mange måder et spil til tiden. Der er utallige eksempler, men her er fire udvalgte:

1) Spillet foregår, ligesom ‘The Last of Us’ fra 2013, i et post-pandemisk, sammenbrudt samfund, nu blot fem år senere. Som det ofte er tilfældet i postapokalyptiske fantasier er virussen ganske vist ultra-nasty, men andre mennesker med andre interesser og overbevisninger end dine kan være mindst lige så livsfarlige.

2) Man får på lavpraktisk og mavekravlende vis virkelig smagt på bagsiden af drømmen om en verden uden biler (og bekvemmeligheder). Man skal kravle over og mave sig under den ene skrotmur efter den anden af døde, kolde forhindringer. Hvilket også siger en del om USAs opsvulmede bilpark.

3) Hærdede, barske og brutale karaktertræk er ligeligt fordelt mellem mandlige og kvindelige karakterer, på nærmest henkastet, selvfølgelig vis (ganske som i forgængeren fra 2013). Den spirende kærlighedshistorie i spillet er også meget 2020.

4) Og så er der den helt store 2020-markør: De vildeste accessability-settings (KÆMPE buzzword), jeg nogensinde har set i et spil: Muligheden for at skrue op og ned og indstille på alskens detaljer, så du (som altid) kan få det så barskt og svært, som du kan håndtere, men så du også kan spille spillet, hvis du fx er svagsynet, let bliver søsyg eller bare ikke er særligt hurtig på controller-knapperne.

Jeg har spillet med i denne uges korte anbefalinger i Weekendavisens kulturguide: https://www.weekendavisen.dk/2020-25/kultur/kulturguide

thelastofus_guiar

Det ultimative karantænespil: 400 dage i isolation

the longing sø

Et af de helt store, globale spilhits i øjeblikket er det pastelfarvede hyggespil Animal Crossing, hvor man pusler rundt på en paradis-ø fyldt med nuttede dyr, havearbejde og småsyslerier. Det tyder på, at mange foretrækker afslappende spil uden adrenalin-stress under coronakrisen, selvom der ellers er mange gode pandemi- og overlevelseshorror-spil at vælge imellem.

Men drop Animal Crossing. 

Jeg har fundet det PERFEKTE karantænespil: The Longing, hvor du skal tilbringe 400 dage i isolation under jorden.

Min artikel kan læses i Weekendavisen og her: 400 dage i isolation

400 dage i isolation skærmbillede

Spillet varer 400 dage, dvs. 31 millioner og 557.600 nedtællende sekunder, fra du trykker på start, og du beslutter selv, hvad du gør med tiden. Adlyder du? Læser du Moby Dick foran pejsen? Forsøger du at nå op til jordoverfladen gennem de mørke, underjordiske labyrinter? Lukker du bare computeren, åbner den igen til april 2021 og ser, hvad der er sket med dit lille væsen?

Det er mørk tamagotchi møder mumitrolds-skummelhygge møder meditationsudfordring møder tysk myte om den sovende konge under Kyffhäuserbjergene – og i dybet er der både Nietzsche, selvlysende svampetrips og skatte, der kun åbenbarer sig, når man sidder helt stille.

the longing kongen

Gaming i det fri

mockup_statue_wood.jpg

Gladsaxe er et oldnordisk stednavn (Glathsaxa), der betyder ’skinnende sværd’. Det er unægteligt et ret sejt navn, og nu bliver det lige en tand sejere at bo i kommunen:

”Det skinnende sværd” bliver nemlig titlen på et nyt mobilspil, der fra 2021 kan spilles i Gladsaxes skove. Spillet henvender sig især til 9- til 14-årige gamere og deres familier.

Læs min note i Weekendavisen her: Leksikort – Gladsaxe

”Formålet med spillet er at få børn og unge væk fra computerskærmen og ud i naturen”, siger Peter Franklin Würtz fra Norse Theme Parks, der er idémand bag spillet. Han er vild med nordisk mytologi og planlægger at åbne en hel temapark med vikinger og den nordiske folketro i fokus.

I ”Det skinnende sværd” er din mission at genskabe balancen i verden efter Ragnarok, hvor alt er kaos, så længe guden Balder er fanget i underverdenen Helheim. For at befri Balder skal du finde de ni vikingekrigere: To meter høje træskulpturer, der bliver opstillet ni steder i skov- og naturområderne i Gladsaxe, fra Gyngemosen til Hareskoven.

For at finde vikingekrigerne skal du bruge gps’en i spilappen. Hver af de ni vikingekrigere har et skjold med et symbol, som appen kan aflæse, og som sender dig ud i udfordringer, der skal løses på tid; fx magiske runer, der skal tolkes, puslespil, der skal samles, eller Fruit Ninja-lignende sværdspil med jætter og nordiske guder. Og hver gang, du gennemfører opgaverne i skoven, stiger du i level.

Spilprojektet har netop modtaget 439.000 kr. fra VILLUM FONDEN, der støtter projekter, som øger mængden af dagslys og frisk luft i vores hverdag, fx ved at rykke traditionelle indendørsaktiviteter udendørs.

“Planter og dyr er de klogeste”

vivelill1

Hvad får man ud af at bo ti uger ude i skoven, væk fra hverdagen?

Jeg har talt med 13-årige Vivelill, der spiller hovedrollen i den nye, danske film Harpiks – hvor pigen Liv bor med sine forældre i et forfaldent hus i skoven, langt væk fra andre mennesker og det ‘forgiftede’ liv i byen.

Der er INGEN spoilers i mit interview, så I kan roligt læse artiklen, inden I ser filmen.

Læs artiklen her: Det vilde liv

vivelill2

(Jeg ville undgå at læse anmeldelser af filmen, inden I ser den. De anmeldelser, jeg har set af Harpiks (bl.a. Bo Green Jensens) er fyldt med spoilers. Se filmen, læs anmeldelserne bagefter.)

Slid og slæb (og superstjerner) i syreregn

daeth stranding mads

“Death Stranding” er det dystreste spil, jeg har spillet længe. Men det er ikke det, min artikel handler om.

I den aktuelle udgave af Weekendavisen har jeg skrevet om det top-hypede spil, hvor Mads Mikkelsen spiller en markant rolle. Og hvor man kommer tæt på hovedrolleindehaveren, The Walking Dead-stjernen Norman Reedus, på helt nye måder.

Læs hele artiklen her: Slid og slæb i syreregn

“Instruktøren Kojima har brugt tre års arbejde med motion capture-heldragter og kameraer fra alle vinkler på at fange skuespillerens fysik i alle detaljer, fra de mest intense ansigtsudtryk til de mindste håndbevægelser. […]

Hvis man gennemfører spillet, vil man have tilbragt 70-80 timer i tæt selskab med skuespilleren i en ny form for fysisk nærkontakt, der overskrider det niveau, hvorpå man kan føle sig knyttet til figurer fra fængende tv-serier. Denne anmelder er spændt på at se, om idoldyrkelsen af Norman Reedus vil hæve sig til nye niveauer, efter at fans over hele verden har beboet hans krop i ugevis.”

No alt text provided for this image


“Spillet rykker os tættere på stjerneskuespillerne på en hidtil ukendt måde, som den nye teknologi gør mulig, men den åbner også op for andre, legesyge muligheder: Nicolas Winding Refn har en markant rolle i spillet, men har kun tilbragt en enkelt dag i studiet, hvor Kojima har fanget hans krop og ansigtstræk med motion capture-teknologien. Herefter er han vakt til live digitalt, og hans replikker og bevægelser er indspillet af en anden skuespiller. Man ser mulighederne for sig i fremtidens digitaliserede filmindustri.”

Årets smukkeste spil

GRIS blå 2.jpg

GRIS betyder grå på spansk og fransk. Det er også titlen på årets smukkeste spil.

Min anmeldelse kan læses her: Weekendavisen Faktisk: Årets smukkeste spil

»Wauw!« måtte jeg udbryde højt ud i luften flere gange, mens jeg sprang og svævede (og fløj og svømmede) af sted gennem de fantasifulde landskaber, der blev ved med at overraske mig. Og så endnu højere igen: »WAUW!«

GRIS er netop udkommet på iOS (men udkom til PC i slutningen af 2018).

GRIS skovsø.png

Musik på kanten

midnatssvømning 1

I fredags var jeg til midnatssvømning under Strøm Festivalen med SØS Gunver Ryberg og hendes trommemaskiner og distortionpedaler placeret under fem-metervippen – og laser-geometri fra Laserfabrikken i hele rummet. Det var et vidunderligt sansebombardement af en anden verden.

I dag kan I læse artiklen om, hvordan det var. Den er i Weekendavisen, på forsiden af kultursektionen. Og her, online: Musik på kanten.

“Der er noget både spændende og lidt ildevarslende over kombinationen af techno og vand: Hundredvis af meter kabler og ledninger plus følsomme elektroniske maskiner placeret i et rum med klorvand på klinkegulvet og en luftfugtighed på 85 procent. SØS får stød af en af sine maskiner, mens der gøres klar til lydprøven. Det er ikke første gang.”

Hvis du var diktator, hvordan ville du så opføre dig?

tropico

“Du kan gøre skøre diktator-ting, såsom at forbyde brugen af elpærer på hele øen for at spare elektricitet, eller bygge nøjagtige kopier af andre landes turistattraktioner, såsom Eiffeltårnet, Frihedsgudinden eller pyramiderne. Men alt har konsekvenser – også selvom du ikke mærker dem lige med det samme.”

“Hvis du synes, at regnskaber og indviklede systemer er kedeligt, vil du også synes, det er kedeligt at være diktator i Tropico-land. Også selvom det er dig, der bestemmer, om øen skal være fyldt med ananas-plantager eller atomkraftværker.”

Læs min anmeldelse i Weekendavisen her: Diktator på job

 

Sea of Solitude: Monstre under overfladen

sea of solitude

Anmeldelse af Sea of Solitude:

“Det er en smuk og poetisk idé at lave et computerspil, som handler om, hvordan man kan bearbejde og gennemleve alle sine ubehagelige følelser. Også de behårede og sammenfiltrede af slagsen, som man har prøvet at gemme væk.

Men desværre er forfatteren bag spillet ikke så dygtig til at skrive, som hun har været til at finde på universet.”

Læs hele min anmeldelse: Monstre under overfladen

 

Svimlende pengepræmier i e-sport vokser

fortnite vm.jpg

Pengepræmier i e-sport:

Til det nylige VM i Fortnite vandt den 16-årige amerikaner Kyle »Bugha« Giersdorf 20 millioner kroner i solofinalen. Det er mere end fem gange så meget, som cykelrytteren Egan Bernal fik for at vinde Tour de France.

Læs mere under “Pengepræmier” i ugens Leksikort: Faktisk – Leksikort Nyt

 

Find din egen rytme

eloh 2.jpg

Mobilspil behøver ikke at være tomme tidsfordrivs-kulhydrater. 🍭 Og min mission om at få folk til at spille kvalitetsmobilspil fortsætter.

Jeg har anmeldt mobilspillet ELOH, der er som at have sin egen lille, håndudskårne økologiske trommemaskine. I forhold til et bolsjefarvet spil som Candy Crush er ELOH som en sprød, vitaminsprudlende og bæredygtigt dyrket frugt fra regnskoven.

Læs anmeldelsen i Weekendavisens Faktisk-sektion: Find din egen rytme

 

Her er den gode nyhed, hvis du skal se den nye Pokémon-film med ungerne

pikachu1Her er den gode nyhed, hvis du skal se den nye Pokémon-film med ungerne, men ikke interesserer dig synderligt for Pokémons: Pikachu i titelrollen er SUUUUPERNUTTET, med stemme af Ryan Reynolds.

Jeg lo også undervejs i filmen, men mest fordi manuskriptet er forbløffende klodset. Der må ligge så mange trilliarder af dollars i Pokémon-kassen, at de ikke kan finde ud af at bruge dem fornuftigt.

Oh well. Masser af Pokémon-spotting på lærredet, hvilket vel er det, Pokémon-fans er ude efter.

Læs min anmeldelse i Weekendavisen: Den gule filmstjerne

pikachupapir